Gdybyśmy mieli stworzyć listę najbardziej stresujących rzeczy na świecie, rozmowa o pracę z pewnością znalazłaby się na pierwszym miejscu. Jeśli poświęcić trochę czasu na zastanowienie się, to nawet jeśli na początku nie wydaje się, że jest to coś wielkiego, to kiedy zbliża się termin rozmowy, kandydat zaczyna się obawiać tym bardziej. A co z osobą przeprowadzającą rozmowę kwalifikacyjną?
Zestresowani ankieterzy
Czy ktoś kiedykolwiek zastanowił się nad emocjami osoby przeprowadzającej rozmowę kwalifikacyjną? Normalne jest przekonanie, że osoba na tym stanowisku nie ma się czym denerwować. Jest tam tylko po to, aby zadawać pytania, prawda? Nie, są tak samo niespokojni i zestresowani jak kandydat.
Spróbuj przez chwilę spojrzeć na sprawy z ich punktu widzenia. Osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną jest odpowiedzialna za rozmowę z kandydatem, zadawanie właściwych pytań i ocenę wszystkiego, co usłyszała, aby wybrać właściwą osobę na dane stanowisko. W ciągu zaledwie kilku tygodni możemy mówić o setkachrozmów kwalifikacyjnych. Czy możesz sobie wyobrazić, jak wiele danych będzie musiała przejrzeć ta osoba?
Obowiązki osoby przeprowadzającej rozmowę kwalifikacyjną
Oczywiście, będzie kilku kandydatów, którzy zostaną wyeliminowani już na samym początku, ale prowadzący rozmowę nie może na to liczyć. Do tego dochodzi jeszcze ciężar odpowiedzialności wobec firmy. Co, jeśli się pomylił? Co, jeśli nie byli w stanie prawidłowo ocenić umiejętności kandydatów? Zazwyczaj rozmowa kwalifikacyjna trwa nie więcej niż 30 minut. Czy to wystarczający czas, aby ocenić umiejętności i kompetencje kandydata?
Od prowadzącego rozmowę kwalifikacyjną wymaga się pewnego zasobu umiejętności miękkich, aby mógł wykonywać tę pracę. Nie każdy jednak posiada te umiejętności. A nawet jeśli je posiada, musi nad nimi stale pracować. Każdy kandydat jest inny. Istnieje wspólna podstawa, ale zmiany między różnymi zachowaniami i różnymi ludźmi wymagają różnych umiejętności i oczywiście dużego doświadczenia.
Wykorzystaj stres na swoją korzyść
Kiedy następnym razem pójdziesz na rozmowę kwalifikacyjną i będziesz się obawiał, z czym będziesz musiał się zmierzyć, pamiętaj, że osoba siedząca naprzeciwko Ciebie jest najprawdopodobniej równie zestresowana. Zachowaj spokój i zadbaj o prostotę rozmowy kwalifikacyjnej. Jeśli osoba przeprowadzająca rozmowę uzna, że proces rozmowy z Tobą jest łatwiejszy, podświadomie przychyli się do Ciebie podczas oceny końcowej.
Jako osoba prowadząca rozmowę kwalifikacyjną oceniaj kandydata na podstawie potrzeb firmy, a nie umiejętności kandydata. Łatwiej będzie Ci dojść do właściwych wniosków. Wszelkie inne działania będą stanowiły jedynie dodatkową wartość dla kandydata i - w przypadku zatrudnienia - dla firmy.