Zaangażuj całą społeczność we wspólny cel, jakim jest stworzenie innowacyjnego i zrównoważonego przedsiębiorstwa.
Jak już pewnie zauważyliście dzięki moim poprzednim artykułom, jestem prawdziwym zwolennikiem wiary w siłę przedsiębiorczości w tworzeniu lepszego świata. Zależy to od wizji, motywacji i wrażliwości wiodących przedsiębiorców.
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tym, że urodzenie się, miejsce urodzenia, genetyka, stan zdrowia i rodzina to czynniki, których nie wybrałeś? Czy wiesz, że tylko te pięć czynników decyduje o ponad 85% tego, kim jesteś jako człowiek i co osiągniesz. Wyobraź sobie, że urodziłeś się w kraju ogarniętym wojną, na granicy ubóstwa, bez opieki zdrowotnej i podstawowej edukacji - czy miałbyś dostęp do takich samych możliwości w życiu?
Rodzimy się równi, ale nie rodzimy się z równym dostępem do możliwości. Mamy różną genetykę i stan zdrowia, ale wszyscy zasługujemy na to, by móc grać według tych samych reguł w grze o życie.
Mówię o przedsiębiorczości i firmach z taką pasją, ponieważ jestem przekonany, że jeśli mamy szczęście do tych pięciu czynników determinujących życie, to mamy obowiązek wykorzystać nasze szczęście i talent, aby stworzyć bardziej sprawiedliwy świat dla większości, która nie miała tyle szczęścia. Postrzegam przedsiębiorczość, podobnie jak wiele innych działań, jako rodzaj misji. Misji, dzięki której możemy zapewnić lepsze szanse i jakość życia zarówno naszym obecnym, jak i przyszłym pokoleniom.
Jako niezależny i dociekliwy umysł bardzo wcześnie stałem się przedsiębiorcą. Właściwie od zawsze pracowałem nad własnymi przedsięwzięciami, ze wszystkimi tego zaletami i wadami. Kiedyś, dawno temu, byłem najmłodszym uczestnikiem imprezy dla młodych przedsiębiorców europejskich zorganizowanej w Brukseli przez EWG!
Zawsze pociągała mnie technologia i innowacje, fascynowało mnie, na jak wiele różnych sposobów mogą one poprawić nasze życie. Osobiście uważam, że rozpoczynanie nowego przedsięwzięcia nie ma większego sensu, jeśli nie ma ono pozytywnego wpływu zarówno na nas, właścicieli, jak i na naszych klientów.
Postrzegam przedsiębiorczość, podobnie jak wiele innych działań, jako rodzaj misji. Misji, dzięki której możemy zapewnić lepsze szanse i jakość życia zarówno naszym obecnym, jak i przyszłym pokoleniom.
Tworzenie firm tylko po to, by zarabiać pieniądze, sprzedając produkty lub usługi, które nie wnoszą prawdziwej wartości dodanej do społeczeństwa, nie jest dla mnie interesujące. Zawsze marzyłem o prostej metodzie, która pomogłaby mi przewidzieć wpływ każdej inwestycji lub przedsięwzięcia, które rozważam. I tak właśnie powstał #SORGindex.
Piękno indeksu SORG polega na tym, że pomaga nam w łatwy sposób przewidywać, testować, oceniać i porównywać alternatywne możliwości inwestycyjne, tak abyśmy mogli skupić się na tych, które mają większy pozytywny wpływ. Dobre jest to, że te o większym pozytywnym wpływie są również tymi, które przynoszą większy zwrot z inwestycji! Jest to więc uzupełnienie innowacyjnej i zrównoważonej strategii.
Zawsze marzyłem o prostej metodzie, która pomogłaby mi przewidzieć wpływ każdej inwestycji lub przedsięwzięcia, które rozważam. I tak właśnie powstał #SORGindex.
Moje najnowsze przedsięwzięcie idealnie pasuje do tej kategorii: Jest to użyteczny produkt, innowacja, która może poprawić życie jego użytkowników na całym świecie; jest w pełni naturalny, odnawialny i zapewnia możliwości pracy zarówno wykwalifikowanym, jak i niewykwalifikowanym ludziom, lokalnie i globalnie. Poza tym, że jest to produkt efektywny pod względem potrzeb dystrybucyjnych i modelu biznesowego, jest to bardzo atrakcyjny biznes, który pokaże, że zrównoważona przedsiębiorczość jest zabawna, pożyteczna i może budować lepszy świat.
Ale co, jeśli chcemy pójść jeszcze dalej niż tylko wzbudzanie ciekawości? Co by było, gdybyśmy chcieli wprowadzić trwałe i transformacyjne zmiany w sposobie prowadzenia działalności gospodarczej i podejmowania decyzji inwestycyjnych?
Dlatego właśnie stworzyliśmy wizję nowego modelu własności firmy, w którym tradycyjnie trzy odrębne grupy interesariuszy - społeczność konsumentów, zespół wewnętrzny i właściciele firmy - przekształcają się w jedną unikalną grupę ludzi o wspólnym interesie. Wszyscy oni kochają produkty i usługi, które tworzymy, i mają teraz interes w sukcesie przedsięwzięcia (aby dokładniej poznać koncepcje społeczności, zespołu i właścicieli, zapoznaj się z tym artykułem).
Zmiana ról osób należących do społeczności i zespołów, gdy stają się właścicielami, wprowadza nową dynamikę do organizacji i jej kultury. Uczciwa i przejrzysta komunikacja między wszystkimi interesariuszami staje się nowym priorytetem. Bariery i praca w silosach zostają zredukowane. Komunikacja przepływa. Wszyscy są w pełni zaangażowani w tworzenie i rozwijanie wysokiej jakości produktu lub usługi, z której sami chcieliby korzystać. Jeśli wszyscy są bezpośrednio zaangażowani, zainteresowani i czerpią korzyści z wyników pracy firmy, to uzasadniony wydaje się wniosek, że rezultatem tej intensywnej współpracy będzie lepszy produkt lub usługa.
Wyobraźmy sobie więc, że fani naszych produktów lub usług już nie tylko je konsumują i korzystają z nich. Teraz stwarzamy im nową możliwość bezpośredniego udziału w rozwoju produktów, ale także udziału w zyskach. Tak długo, jak utrzymamy ten model wyłącznie dla prawdziwych fanów (a nie osób zainteresowanych wyłącznie zyskiem finansowym), potencjał jest ogromny.
Wyobraźmy sobie więc, że fani naszych produktów lub usług nie są już tylko ich konsumentami i użytkownikami. Teraz stwarzamy im nową możliwość, aby nie tylko bezpośrednio uczestniczyli w rozwoju produktów, ale także mieli udział w zyskach.
Dziś nasz model może być postrzegany jako szalony pomysł lub utopijna wizja, ale być może właśnie do tego dążymy. Jest jeden sposób, aby się o tym przekonać...
Jeśli jesteście ciekawi #SORGindex i chcielibyście pogłębić swoją wiedzę na temat indeksu lub koncepcji firm będących własnością fanów, dajcie mi znać. Wszystko zaczyna się od dobrej rozmowy.
Jak czytamy na Linkedin.